27.05.2022
Zakupy online stały się integralną częścią codziennego życia. Następuje też gwałtowny rozwój branży e-commerce. Otwiera się coraz więcej sklepów internetowych, a konkurencja w zakresie sprzedaży produktów stale rośnie. Dowiedz się, co przekonuje klientów do wyboru i dokonania zakupów online.
Zakupy online stały się integralną częścią codziennego życia. Następuje też gwałtowny rozwój branży e-commerce. Otwiera się coraz więcej sklepów internetowych, a konkurencja w zakresie sprzedaży produktów stale rośnie. Dowiedz się, co przekonuje klientów do wyboru i dokonania zakupów online.
Artykuł partnera
Priorytetem dla kupujących jest niezależność od godzin otwarcia sklepów. Zakupy online można robić o każdej porze dnia i nocy. Do tego dochodzi wygoda, czyli brak konieczności wychodzenia z domu i stania w kolejkach – paczka dostarczana jest pod wskazany adres. Nabywcy uważają, że oszczędza to ich czas i właśnie dlatego chętniej robią e-zakupy.
Kolejnym powodem jest większy wybór towarów. W handlu internetowym sklepy mogą oferować znacznie więcej produktów i marek, czyli po prostu większą różnorodność. Dużą zaletą są oczywiście też niższe ceny i rabaty online. Klienci chętnie korzystają ze zniżek i akcji promocyjnych, które sprzedawcy internetowi wprowadzają częściej niż stacjonarni.
Ponadto zakupy online często pozwalają użytkownikowi na dostęp do różnorodnych produktów w jednym miejscu. Oprócz tego konsument może znaleźć w sieci i kupić towary, które nie są łatwo dostępne na lokalnym rynku, a nawet w kraju. Tymczasem może je mieć na wyciągnięcie ręki dzięki zakupom w Internecie.
Konkurencyjność rynku handlu elektronicznego jest naprawdę duża. Dlatego warto wiedzieć, co wpływa na decyzję klienta o wyborze i dokonaniu zakupów online w tym, a nie innym e-sklepie.
Oprócz samej wygody procesu zakupowego online i różnorodności produktów znaczenie mają także inne czynniki.
Strona dopasowana nie tylko wyglądem, ale także funkcjonalnością i optymalizacją pod kątem robienia zakupów za pomocą różnych urządzeń. Coraz częściej klienci korzystają z e-zakupów na smartfonie, dlatego oczekują interfejsu użytkownika dopracowanego pod względem łatwości obsługi i atrakcyjnego wyglądu.
Dostęp do określonych systemów zapłaty. Częstym problemem sklepów internetowych są tzw. porzucone e-koszyki, czyli nieopłacone zamówienia. Jeśli konsument ma zamiar sfinalizować transakcję, oczekuje dostępności różnych metod płatności online. Najchętniej wybierane są szybkie przelewy, płatności kartą oraz BLIK i raty online.
Koszty przesyłki, które uwzględniają darmową dostawę. Bezpłatna wysyłka jest bardzo ważnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o zakupie online.
Szybka i dyskretna przesyłka. Oczekiwany przez klientów czas dostawy powinien wynosić maksymalnie 4 dni. Duże znaczenie ma także jakość pakowania. W przypadku niektórych towarów klienci chcą, żeby osoba dostarczająca paczkę nie mogła zidentyfikować, co jest w niej dostarczane.
Łatwa wymiana produktów i przejrzysty proces zwrotów. Duże znaczenie dla kupujących ma prosta wymiana źle dobranego produktu i szybki zwrot pieniędzy. Chcą również, aby zwroty odbywały się bez dodatkowych kosztów i długiego czasu oczekiwania na odzyskanie pieniędzy.
Według raportu „Porzucony e-koszyk. Dlaczego konsumenci porzucają zakupy w Internecie?”, przygotowanego na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej, przerywanie zakupów online to zjawisko powszechne. Co trzeci Polak nie opłaca od razu swojego koszyka zakupowego. Dlaczego?
Trzy główne powody, dla których klient nie dokonuje zakupu online, to:
brak określonej metody płatności online za zakupy;
płatny zwrot produktów;
wysoki koszt dostawy.
Okazuje się też, że zdecydowanie mniejsze znacznie dla dokonania zakupów online ma cena produktów i możliwość znalezienia tańszej oferty u konkurencji. Konsumenci bardziej liczą się z bezpieczeństwem transakcji, która bezpośrednio wynika z dostępu do różnych metod płatności online. Znaczenie ma również sposób, w jaki sprzedawca internetowy zarządza kosztami procesu zwrotów oraz wysyłki.
Warto wziąć te kwestie pod uwagę w trakcie poszukiwania prostych i skutecznych rozwiązań, które zachęcą klientów do zakupów online.